Peminat gincu, awasi empat sebab ini!



Foto: Hijabista
Gincu antara alat solek yang memberi daya tarikan khususnya buat kaum wanita.

Sebelum melangkah keluar, gincu pasti dicalit terlebih dahulu supaya diri sentiasa kelihatan berseri dan yakin!

Jika sehari tidak memakainya, anda pasti akan rasa sesuatu yang serba tidak lengkap.

Selain itu, gincu juga sentiasa dibawa sepanjang masa dan saiznya yang kecil juga mudah untuk disimpan di dalam tas tangan.

Namun, tahukah anda pemakaian gincu juga membawa kepada risiko bahaya.

Ini adalah empat sebab gincu sangat merbahaya,

1) Bibir menjadi gelap
Foto: Beauty Journal
Gincu mampu memberi seri kepada wajah dengan pelbagai warna yang menarik namun penggunaan lipstik yang salah mampu memberikan kesan yang buruk iaitu bibir menjadi gelap dan hitam.

Pastikan anda membersihkan bibir terlebih dahulu sebelum mencalit gincu pada bibir supaya mengelakkan pigmen dari warna gincu kekal di bibir yang menyebabkan hitam dan gelap.

2) Pemakaian gincu salah satu penyebab alahan
Foto: Hello Sehat
Gincu juga boleh menyebabkan alahan pada bibir seperti rasa gatal dan kemerah-merahan yang berpunca daripada bahan kimia pada gincu tersebut.

Pastikan anda rujuk kepada pihak doktor jika ia berlarutan.

3) Mengandungi bahan kimia
Foto: Iluminasi
Setiap produk pastinya mempunyai bahan kimia dan sudah tentu ia membahayakan.

Elakkan juga penggunaan gincu yang palsu dan tidak asli kerana kandungan bahan-bahannya berkemungkinan tidak mendapat kelulusan untuk dipasarkan. 

Pastikan anda memilih gincu yang asli dan mempunyai bahan-bahan yang dijamin selamat.

4) Bibir mudah kering dan pecah
Foto:Bidadari.my
Jika anda kerap menggunakan gincu pada setiap hari, pastikan anda membersihkan bibir terlebih dahulu sebelum mencalit gincu yang baharu. 

Sekiranya anda memandang remeh kepada perkara sebegini, kelak ia akan membawa kesan yang buruk kepada kecantikan bibir anda.


5 Comments

  1. patut la bibir saya pecahh even minum air byk. pelik jugak. rupanya sebab lipstik.. mmg kerap pakai pun hm

    ReplyDelete
  2. pernah alami juga bibir gelap., bibir kering/pecah dek lipstik/lip tint..padahal bergelen dh minum air masak.

    maklumlah masa zaman muda2 dulu, suka nau try mcm2 kosmetik.hahaha

    Sekarang ni memang alert bab gini.kalau x, merana mulut oi.

    ReplyDelete
  3. part bibir pun kena jaga kan...bukan kulit muka je..tq share tips sebab kadang tu terlupa nak lap. main belasah je calit lipstik lain tanpa lap yang lama

    ReplyDelete
  4. KITA ORANG LAKI NI TAK PAKAI GINCU MACAM MANA BIBIR JADI MEREKAH DAN HITAM SALAH SATU SEBAB MEROKOK KUAT WAKAKAKAKA KITA PAKAI LIPS BALM JER LAH WAKAKAKAKA KARANG PAKAI YANG MERAH MENYALA LAI LAK ORANG KATA KAN...

    ReplyDelete
  5. Haha. Bibir lelaki pon merekah jugak ni. Nak guna gincu, nanti pelik pulak orang kata. Anyway perempuan berbibir merah, jadi idaman kalbu setiap lelaki 😬

    ReplyDelete